Fotoğrafım
Istanbul, Türkiye
Hassas yürekler taşıyoruz. Camdan, çatlayan, buğulanan, kırılan.. Candan dost aramamız da bu yüzden. Camdan anlayan..

28 Kasım 2008 Cuma

Ey kari'! Peşinen bunu itiraf ederim ki: San'at-ı hat ve nazımda istîdadımdan çok müştekîyim


Richard Dawkins, Darwin'in evrim kuramını popüler bir dille kaleme aldığı "The Selfish Gene" isimli kitabını 1976 yılında yazmış. İlk baskısı milyonlarca okuyucuya ulaşan "The Selfish Gene" 1989 yılında genişletilmiş ikinci baskısını yapmış. 1989 baskısına Dawkins iki yeni bölüm eklemiş.


Dawkins'in kitabı, Türkiye'de 1995 yılında, TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları Serisi'nden, 1976 baskısından, "Gen Bencildir" ismiyle yayımlanmış. Benim elime geçen bu. Belki farklı bir yayınevinden yada farklı bir baskısı vardır. Bilmiyorum.


"Gen Bencildir"i bu sayfaya taşıyan özellik, Dawkins'in 11 bölümde "gen" yerine "mem" diye bir sözcük ortaya atması ve kültür iletimi ile genetik iletimi arasında bir benzerlik kurması, "kültürel evrim" kavramına açıklık getirmesi.


(Belirtmeden geçemeyeceğim: Profesörün http://richarddawkins.net/ adresindeki internet sitesine 10 Eylül 2008 tarihinde Türkiye çıkışlı sunuculardan yasak konulmuş. Siteye Türkiye'den girildiğinde yalnızca “Mahkeme kararıyla erişim engellenmiştir” ifadesi görünmekte. Ancak hangi mahkemenin hangi tarih ve sayılı kararı ile engellendiği belirtilmemekte. Yasaklama üzerine, siteden yapılan açıklamaya göre Türkiye'den mahkeme başvurusu yapan kişinin, Harun Yahya mahlâsını kullanan Adnan Oktar olduğu belirtilmiştir.)


Dawkins'e göre ezgiler, düşünceler, sloganlar, moda, çanak çömlek yapım yolları, kemer yapım şekli birer "mem" örneği. Dawkins'in söylediği şu: "Gen"lerle nasıl bireysel kalıtsal özellikleri sonraki kuşaklara geçiriyorsak, "mem"lerle de kültürel kalıtsal özellikleri sonraki kuşaklara geçiriyoruz. Tıpkı genlerin sperm ve yumurtalar yoluyla bir bedenden diğerine atlayarak gen havuzunda çoğalmaları gibi, "mem"lerde geniş anlamda taklit denilebilecek bir süreç yoluyla, bir beyinden diğerine zıplayarak mem havuzunda çoğalırlar.


Dawkins "mem"leri anlattığı bölümü şöyle bitiriyor: Ve öldüğümüzde ardımızda bırakabileceğimiz iki şey var: "Gen"ler ve "Mem"ler. Biz genlerimizi sonraki kuşaklara aktarmak için yapılmış gen makineleriyiz. Ancak genlerimiz üç nesil sonra etkisini yitirir. Her nesil devrettiğinde genlerin katkısı yarıya iner. Ancak bir düşünceniz varsa, bir ezgi bestelerseniz, bir şiir yazarsanız, bunlar mem havuzunda sonsuza kadar yaşar... Örneğin Sokrates'ten bir- iki gen kalmıştır, kimin umurunda? Ama Sokrates'ın mem kompleksleri hala yaşıyor.

Dawkins'in kitabını okurken anlıyorsunuz ki, "mem""lerin en hızlı yayılanları dini "mem"lerden olan "kör inançlar". Kör İnanç ne demek? Körü körüne güvenmek demek. Kanıt olmasa bile, hatta karşı kanıtlara rağmen güvenmek.

"Kör inançlar" amaca ulaşmak için her şeyi doğru gösterebilir. Kör İnanç memleri kendilerini çoğaltmak için en acımasız yollara başvurabilirler. Ve her şeyden hızlı yayılırlar. Çünkü basit, bilinçaltı bir yolla bireyin akılcı sorgulama yapma cesaretini kırarak kendi varoluşunu sağlamlaştırırlar.


Özetle diyorum hani, "yazı yazarak sevap kazanmak niyetinde olan bir kısım medya mensuplarına" aramızda para toplayıp yeni yıl armağanı olarak Dawkins'in kitabını mı armağan etsek?

Ey Kari;
Bu yazı biraz şifre gibi oldu biliyorum.
Özrüm şudur:
Anladınız siz onu :)


16 yorum:

Adsız dedi ki...

ahmet rasim..
mem..
oktar..

sorgulama cesaretini kırmak..
=)

sen benim yani yıldızımsın..
başlık süper..
konu süper..
geçiş süper..
hediye seçimi.. süper..
ve resim uyumu süper..

zıplama.. ödülü vericem ben sana..
yılbaşı armağanı..
alalım da bi faydası olmaz..
onlar da kurban ki.. mem kurbanı =P.. ya da mem ustası..=P..

gün içinde gündelik yaşamda .. soru ve sorgu bilmeyene.. sorusuz sorgusuz yaşayana..
ansiklopedi yetmez..
atalet

burdasaklaniyorum dedi ki...

başlığa hasta oldum. bayıldım.
yazıya konsantre olamıyorum. dönüp bi daha başlığı okuycam 8)))

Adsız dedi ki...

korkarım senin yazıları okurken tdk açık olmalı müteki ne be :) oldum neyse öğrendim sonra :)

çok almak lazım o kitaptan hediye etmek için..

imza: bir memi olmayan kişi

Adsız dedi ki...

Bir an Atalet'i okuyorum sandım:)

Vay bee diyorum,
who, sözlük de yetmez,
ansiklopedi vs. her bişeyi hazırda bulundurmakta fayda var:)

Adsız dedi ki...

ivit ataletin kromozom yazısından sonra kültür bombardımanı oldu :)
mem ve gen
gen kalıtsal
mem taklitsel yetenek
doğru mu?
oktar tek başına keşfetmemiştir müridleri üniv öğrenciileri olduğundan herşeye hakim ve herşeyin arkasındaki parmak izi şeklinde bir zat kanımca...

tebrikler simurcuumm
hoştu..
araştırmacı gasteci ve yorumcu kimliğin, ataletimin de yıldız payesi hayırlı uğrulu olsun :)

sevgiler
Hera

Adsız dedi ki...

bi merak şey ettim ve baktım googla

Adnan Oktar ve cemaati, cemaate eleştirel yaklaşan internet sitelerine bir çok dava açmışlardır. Nisan 2007'de Oktar, ek$i sözlük'ün sahiplerine karşı dava açmıştır. 17 Nisan 2007 günü sitede Adnan Oktar'a hakaret edildiği iddiası ile, Eyüp 3. Asliye Hukuk Mahkemesi, sitenin yayınının durdurulmasına karar vermiştir.[62]. Mahkeme, ek$i sözlük'e erişimin engellenmesine karar vermiştir. İlgili girişlerin silinmesi sonrasında ek$i sözlük kapatmaya itiraz etmiş,[63] kararı kaldırtmıştır. Ancak davadan bu yana Adnan Hoca sayfası boş kalmaktadır.[64]. Superpoligon.com web sitesine erişim de Oktar'ın şikayeti sonucu engellenmiştir.[65].

Ağustos 2007'de, Oktar WordPress.com sitesine Türkiye'den erişimi engelleyen bir mahkeme kararı çıkarttırmayı başarmıştır.[66][67]

Benzer biçimde donanım forumu Doctus.net, forumlarında Adnan Oktar ve cemaati hakkında yapılan tartışmalar sonucu kapatılmış, adres değiştirmek zorunda kalmıştır.[68][69] Bir diğer eleştirel site olan Adnanhocabizikapatsana.com'a da Türkiye'den erişim mahkeme kararıyla engellenmiştir.

10 Nisan 2008 tarihinde Adnan Oktar tarafından yapılan bir dava başvurusu sonucunda Türkiye'den Google Groups sitesine erişim engellenmiştir.[70][71][72][73] 20 Temmuz 2008 itibarıyla yasak kaldırılmıştır.

Evrim teorisini savunan ve yaradılışçılığa karşı çıkan ünlü biyolog Richard Dawkins'in resmi sitesi www.richarddawkins.net sitesini kişilik haklarına saldırıldığı gerekçesi ile mahkemeye vermiş ve Türkiye'den erişimini engelletmiştir.[74].

16 Ekim 2008 tarihinde Vatan gazetesine açtığı dava sonucunda gazetenin internet sayfasına erişimi engelletmiştir.[75]


adam hiç boş durmamış ya :)

hera

geçkalmadımki dedi ki...

Çok güzeldi..
bi an ben de delikız gibi Ataletimizi mi okuyorum dedim..
bilgi dağarcığıma sık sık yeni bilgileri O kattığından..
bu arada benim çocuğum olmadığı için gen aktarımım olmayacaktı ama mem aktarımı olur belki, bir kaç resmimi beğenen resme ilgi duyar.. kimbilir..
bu bilgi de bana bi iyi geldiki..
sağol simurcuum...

uctemmuz dedi ki...

Eve yeni geldim...özlemle blogu açtım...yazıya bayıldım...Daha geç saatte tekrar okumak istiyorum.
Ama şimdi alakasızca "kilim motifleri" deyip gidiyorum.
(Sanki alakasız değil gibi.)

kayipsimurg dedi ki...

Atalet: :)
Teşekkürler üstadım:)Elek kesmez beni iki gün burkalı dolaşıciim :)

Burdasaklanıyom:
Annem yazıya dön yazıya. Ben sana başka başlık bulucam hadi bakiim :)

Who:
"Kari" ye takmayıp müştekiye takmışın ya bişii diyemiyom sana :)

Delikız:
Büyük beyinler benzer düşünürler:)
(Bööle de kendime bi pay çıkartırım durumdan:)

Hera:
Gerçi senin internet kablon kopmuştu bugün ama belki ilerleyen günlerde okursun diye yazıyom :) Yahu sen ne meraklıymışsın böyle. Hayır benim sayfama da erişimi engelletcen bu gidişle:)

Geçkalmadım ki:
Seni burada görmek beni çok mutlu ediyor:)
Senin gene resimlerin varmış. Ben bu bilok sayfasından başka mem bırakmıycam:)Yeteneksizlik konusunda inanılmaz bir becerim vardır:)

Üçtemmuz:
Ne çok geziyosun sen bu aralar:)
"Kilim motifleri" sözüne bir fransız edasıyla bakmaktayım :)
Bana bak çantanda cebinde kilim dokuma şeysi falan taşımıyon demi :)

Sevgiler hepinize...

Adsız dedi ki...

Ha ha haaaaa....:))))Yok kilm dokuma şeysi yok ama Vallahi de bugün çarşı dönüşü bir motif makinesi vardı çantamda...:)))(Plastik bir şey, yanında kocaman bir iğneyle satıyorlar.)
Çanak çömlek yapım yöntemleri, kemer inşaaları ve evet kilim- halı motiflerini de buna katmak mümkün...
Anlaşıldığı üzre ben mem olayına pozitif bir açıdan yaklaştım yazıyı okuyunca.
Çok amatörce desen çiziyorum ben, sanki şahsi yaşamım 1000 yıldır Anadoluda geçmiş gibi Anadolu motifleri çıkıyor elimden hep.
Demek bu memlerin eseriymiş. Anadolunun sade ve binlerce çiçekten toplanmışçasına lezzetli, katıksız balını çok seviyorum.
Samimi olarak hayranım. Karşısında ezim ezim eziliyorum, saygıda kusur etmemek için büzülüyorum.:)

Çok kişisel oldu değil mi?

Sıkı bir ekşi sözlük takipçisi olarak Harun Yahya olayını da o sayfalardan izledim hep. Yazarların arasından sivrilen lafı dolandırmadan anlatan bazı çocuklara yapılanları da...

Kör inanç çok korkutucu bir şey. Merhametsiz inanç mı demeli acaba? Farklı sese, farklı yola tahammül edemeyen inançta merhamet olması mümkün mü?
Merhametin galip gelmesi umuduyla...

(Çok karışık olduuuu...)

kayipsimurg dedi ki...

Üçtemmuz:)
Diğer pekçok şeye olduğu gibi bu konuya da pozitif bakmışsın:) Ben kendimi birden cadı gibi hissettim:) Kötümsermiyim ne:)

Bide, Eskiden bi Yarışma programı vardı. İzleyicilerden absürd bişiiler istiyorlardı da yanında bulunduran yarışmacı oluyodu. Adım gibi biliyom sen o yarışmanın her daim galibi olurdun :)
Sevgiler sana

uctemmuz dedi ki...

Simurgcuğum inanmazsın yazdıklarımı okuyunca ben en çok kendime hayret ediyorum.:)
Nasıl böyle pembe bişeye dönüştüm ben ya?
Mızırdanan, asabi, gürültücü o kız nerde?
Kim aldı beniiiii?
Geri getirsin çabuk.

:)

kayipsimurg dedi ki...

Bugünlük bendesin :)
Bugün asabi, gürltücü olan benim :)
Terörün avrupa yakası versiyonuyum bugün :)

Adsız dedi ki...

selam etmeye geldim bizzat kendim merakım ve de ben :)

hera

Ece dedi ki...

Ne genle,ne memle gelmiş bişey yok bende.Şimdi ben yok muyum yoksa?

Ne çok şey biliyosunuz.Ööreniim diyorum,yetişemiyorum.Yavaş olun acık.

Dur biraz gidip ders çalışiim.Belki benden sonrakilere yarar..

Sevgiyle öpüyorum

kayipsimurg dedi ki...

HERA:
Hafta sonu ben de merakımı alıp sana uğradım ama yorum yazamadım. Teşekkürler uğradığın için:)

ECE:
Sen hepimize güzel dersler veriyorsun zaten:)

Sevgiler

 
bu blog "atalet"le yapıldı